Haar vitamines: Dit zijn de 10 belangrijkste vitamines voor haar!


Dieet en voeding zijn super belangrijk voor een gezonde haar en huid. Maar aan welke vitamines voor haar in je dieet moet je speciale aandacht besteden als je je haar gezonder, sterker en sneller wilt laten groeien? En wat is een goede haar vitamines tegen haaruitval? Vind het antwoord in dit artikel.

Anna van den Berg

Health & Beauty Blogger

Anna werkte eerder bij een kapper opleiding, maar koos ervoor om verder te gaan als journalist. Ze is sindsdien afgestudeerd als journalist van de Universiteit van Leiden. Nu werkt ze als freelance journaliste voor onder andere HairLust.Lees meer.

Je weet vast dat het nemen van supplementen van verschillende vitamines gezond kan zijn. Volgens een studie door DVJ Insights neemt ruim de helft (57%) van de Nederlanders voedingssupplementen! Maar welke vitamine is goed voor je haar? Je kunt waarschijnlijk, net als de meeste anderen, de bomen door het bos niet meer zien wat betreft wat wel of niet goed is voor je en wat een goede vitamine voor je haar eigenlijk is.

In dit artikel behandel ik elke belangrijke vitamine voor haar en geef ik ook een paar productaanbevelingen zoals haargroei pillen die een groot verschil kunnen maken voor de gezondheid van je haar.

Haar vitamines – alles wat je moet weten!

Vooral als het gaat om je haar, is er eigenlijk heel veel hulp te krijgen als je ziet waar vitamines die je haar versterken in zitten!

Heb je bijvoorbeeld last van gespleten punten en gebroken haar, of droom je ervan om lange, gezonde haarlokken te hebben? Zowel haar vitamines als haarverzorging kunnen een groot verschil maken. Wat velen van ons zich niet realiseren is dat de lengte en structuur van het haar kunnen worden geholpen met de juiste vitamine voor je haar in combinatie met gezonde eetgewoonten - en natuurlijk goede haarverzorgingsroutines. In feite kunnen de juiste vitamines voor haar een doorslaggevend effect hebben op de vraag of je haar gezond groeit, of dat het breekbaar, droog of futloos wordt.

Na het lezen van dit artikel, garandeer ik dat je alles zult weten wat je moet weten over vitamines voor je haar.

Hieronder staan enkele voor en na foto's met haargroei pillen van HairLust voor zowel vrouwen als mannen.

VOOR EN NA FOTO’S VAN HAIRLUST vitamines voor haar

HairLust haar vitamine voor en na beelden

Licht haar: na 1 maand gebruik van HairLust Hair Growth Formula Capsules. Donker haar: na 3 maanden gebruik van HairLust Hair Growth Formula Gummies. Resultaten variëren van persoon tot persoon.

HairLust hair vitamins for Men voor en na beelden

Na 5 weken gebruik van Hair Growth Formula Capsules Men. Resultaten variëren van persoon tot persoon.

Welke vitamines voor haar versterken je haar?

Vitamine C

Zoals velen waarschijnlijk weten, is vitamine C een immuunbooster dat kan helpen een goed immuunsysteem te bevorderen, en om verkoudheid en andere seizoensgebonden ziekten te voorkomen. Maar wat veel mensen niet weten, is dat vitamine C het lichaam kan helpen om collageen te produceren, wat een essentieel eiwit is voor gezond haar, huid en nagels. Evenzo wordt deze vitamine beschouwd als een antioxidant die vrije radicalen bestrijdt die lichaamsweefsels en haarcellen beschadigen. Van vrije radicalen is bekend dat ze het haar beschadigen en het zwak en kwetsbaar maken. Daarom kan vitamine C een goede vitamine voor haar zijn, vooral als je ervaart dat het haar breekt of meer gespleten is dan zou moeten.

Sommige voedingsmiddelen die vol vitamine C zitten, zijn sinaasappels, broccoli, aardbeien, kiwi's en rode paprika's. Als je je vitamine C-opname wilt stimuleren, vul je voeding dan aan met een voedingssupplement. We raden aan HairLust haar vitamines te gebruiken in combinatie met een voedzaam en gezond dieet.

Vitamine B

Er zijn in totaal 8 B-vitamines! Alle B-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) spelen een belangrijke rol bij het gezond houden van ons lichaam. B-vitamines beïnvloeden onze energie, het metabolisme, zenuwen, spieren, haar, huid en nagels. Over het algemeen bevorderen de B-vitaminen een gezonde celgroei en zijn daarom enkele van de belangrijkste vitamines tegen haaruitval die er zijn. Om ervoor te zorgen dat je geen vitamine B-tekort hebt, is het belangrijk dat je je lichaam dagelijks verrijkt met vitamine B. Sommige waarschuwingssignalen van een vitamine B-tekort kunnen zijn:

  • Gevoel van vermoeidheid of algemene zwakte
  • Makkelijk krijgen van blauwe plekken
  • Je verliest veel haar
  • Het haar groeit langzaam

Vitamine B12 staat op mijn lijst van de belangrijkste van de 8 B-vitamines voor haar, maar om de beste resultaten te krijgen, moet je proberen ze allemaal in je dagelijkse dieet te verwerken. HairLust vitamines voor haar zijn rijk aan verschillende B-vitamines, maar je kunt ook een goede aanvulling krijgen via je dieet, zoals vlees, eieren, noten, ontbijtgranen en groenten.

Biotine en haargroei

Als je langer en gezonder haar wilt, vergeet dan biotine niet! Niet voor niets is deze vitamine een van de meest gebruikte haar vitamines geworden. Biotine is weliswaar een B-vitamine, maar omdat deze vitamine zo cruciaal is voor gezond haar en een mooie huid, krijgt biotine een eigen plaats op de lijst. Als vitamine helpt biotine om glucose te produceren en de natuurlijke groeisnelheid van het haar te bevorderen. Over het algemeen wordt vitamine B voor haar erkend voor veel goede eigenschappen, maar biotine is in het bijzonder belangrijk! Een goed advies is om B-vitamines en vooral biotine als vitamines voor haar te combineren met voedingsmiddelen zoals champignons, avocado, eieren, zalm en pindakaas.

Niacine

Niacine is een andere vitamine die ook in de B-vitamine familie zit, maar net als biotine verdient het zijn eigen plekje in onze lijst. Deze vitamine helpt de hoofdhuid te voeden en bevordert een gezonde haargroei. Zonder voldoende hoeveelheden niacine, kan het haar droog, futloos of breekbaar worden. Voedingsmiddelen met niacine zijn kalkoen, kipfilet, tonijn, champignons en avocado.

HairLust reviews

Vitamine E

Hoewel vitamine E een van de meest over het hoofd geziene vitamines tegen haaruitval is, heeft het veel te zeggen. Deze vitamine is een antioxidant die huid- en haarcellen herstelt en bouwt. Als vitamine is vitamine E daarom essentieel voor het behoud van een gezonde haargroei. Combineer E-vitamines voor haar met voedsel zoals amandelen, zaden, avocado en broccoli.

E-vitaminen voor het haar kunnen ook worden verkregen door een heerlijke olie of serum voor het haar, die rechtstreeks op het haar of op de hoofdhuid kan worden aangebracht. Dit kan helpen de bloedsomloop en zuurstoftoevoer naar de haarzakjes te vergroten, waardoor een langer en gezonder haar wordt bevorderd.

HairLust reviews

Vitamine A

Vitamine A is een andere belangrijke vitamine voor het haar. Deze vitamine is nodig om een optimale celgroei te behouden. Net als vitamine E, helpt vitamine A oliën te produceren die heel goed zijn voor de hoofdhuid.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine A zijn onder meer wortelen, meloenen en donkere bladgroenten. Sommige symptomen van vitamine A-tekort kunnen huidproblemen en gespleten haar zijn.

Vitamine D

In Denemarken hebben verschillende studies aangetoond dat ongeveer 50% van de bevolking niet genoeg vitamine D krijgt. De meerderheid van vitamine D wordt gevormd in de huid van de zonnestralen, terwijl de rest afkomstig is van voeding en vitaminesupplementen. De reden waarom vitamine D een ongelooflijk goede vitamine voor haar is, is omdat het een gezonde haargroei bevordert. Je kunt je vitamine D opname verhogen door HairLust haar vitamines te combineren met voedingsmiddelen zoals vette vis ( zoals sardines, zalm en makreel), eieren, champignons en melk. Probeer elke dag minstens 20 minuten buiten te blijven bij daglicht - zowel in de zomer als in de winter!

IJzer

IJzer is geen vitamine maar een mineraal. En dit mineraal heeft het lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Een manier waarop ijzer het haar ten goede komt, is door het te versterken en een gezonde haargroei te bevorderen. Zonder ijzer wordt je haar futloos, dun en droog. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer zijn rood vlees, oesters en spinazie.

Magnesium

Een ander mineraal dat het lichaam nodig heeft, is magnesium. Magnesium is belangrijk in meer dan 300 chemische reacties die het lichaam optimaal laten functioneren. In relatie tot het haar zorgt magnesium ervoor dat de hoofdhuid de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om een sterk en gezond haar te laten groeien. Helaas is het een mineraal dat veel Nederlanders missen in hun dieet en dat moeilijk is om in hoeveelheden te krijgen die groot genoeg zijn, via enkel de dagelijkse voeding. De meeste Nederlanders hebben last van vermoeidheid, vermoeidheid, spiersamentrekkingen zoals tics aan het oog, slechte slaap en niet optimaal herstel als ze onvoldoende magnesium consumeren. Daarom is het een goed idee om magnesium als voedingssupplement in te nemen.

Hoog magnesium bevattend voedsel omvat peulvruchten, volle granen, zaden, granen en noten, evenals groenten zoals broccoli en squash.

Zink

Zinktekort kan je immuunsysteem verzwakken, leiden tot slechte spijsvertering, onstabiele hormonen en ook een rol spelen in een glanzend en fragiel haar. Het goede nieuws is dat het niet moeilijk is om de zinkvoorraden te dekken. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink omvatten kikkererwten, paddenstoelen, knoflook, spinazie en yoghurt.

Er zijn bepaalde vitamines, mineralen en voedingsstoffen, waaronder zink en biotine, waarvan onderzoek en studies aantonen dat ze een effect hebben op het haar

Maria Hansen

Diëtist en voedingsdeskundige

Samenvatting van alle besproken haar vitamines

Ik hoop dat je nu meer hebt geleerd over welke vitamines je haar kunnen helpen groeien belangrijk zijn voor mooi en gezond haar. Een goede vuistregel is dat als je op de vitamines voor haar van A tot Z(ink) let, je een goede kans hebt om lang, gezond en mooi haar te krijgen. Haargroei pillen kunnen de ideale aanvulling zijn op je dagelijkse dieet. 

Er zijn ook andere voedingsstoffen naast vitamines en mineralen die gunstig kunnen zijn voor het haar.

Paardenstaart extract wordt bijvoorbeeld erkend vanwege het effect op het haar op basis van talrijke klinische onderzoeken. Paardenstaart is een van de planten in de wereld die het rijkst is aan siliciumdioxide, wat een van de voedingsstoffen is waarvan is aangetoond dat het helpt aanzienlijk bij te dragen aan gezond en lang haar. Daarnaast zijn er ook verschillende aminozuren ondersteund door onderzoek voor positieve effecten op gezond en lang haar, waaronder glycine, 1-methionine en 1-glutamine. Het is bekend dat deze aminozuren belangrijke bouwstenen zijn van keratine in het haar. Ze kunnen helpen om de optimale productie van haarcellen en daarmee de sterkte en gezondheid van het haar te behouden.

De beste tips voor sneller langer haar

Naast haar vitamines hebben we de beste tips verzameld over hoe je door je dagelijkse routine je haar goed op weg kunt helpen naar je droomlengte. Wist je dat vitamines voor haar in de vorm van voedingssupplementen slechts uit 1 van de 10 algemene tips voor gezonder en langer haar bestaan? Als je al ons advies en tips voor een gezonder en langer haar combineert, gaat het veel sneller. Je moet onder meer letten op je handdoek en misschien minder shampoo gebruiken in het dagelijkse leven. Lees in ons andere artikel ALLES over hoe je sneller lang haar kunt krijgen met de 12 beste tips die haargroei stimuleren.

4,9

4,9 van de 5 sterren

41 reviews


Laat een reactie achter



Let op, reacties moeten eerst worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.